DNS: o que é, qual o uso e como funciona (2022)

O sistema DNS é crucial para a comunicação de sites na internet. Qualquer estratégia que envolve expansão no ambiente digital precisa considerar esse conceito, sua configuração e suas implicações.

É necessário entender, por exemplo, a relação entre DNS, a segurança e performance de um website para que melhores resultados sejam alcançados.

Todos os usuários utilizam o DNS diariamente e ele trabalha tão rapidamente que pode passar despercebido. Então, como exatamente ele estrutura a rede mundial de computadores? É o que vamos discutir neste conteúdo.

Ao longo do post, você entenderá melhor os bastidores da grande rede e conseguirá configurar melhor o seu site. Abordaremos os seguintes tópicos:

  • O que é DNS?
  • Para que serve o DNS em sites?
  • Como funciona o DNS na hospedagem?
  • Como configurar o DNS de domínio?
  • DNS grátis vs DNS premium: qual é melhor?

O que é DNS?

O DNS — do inglês Domain Name System — é uma sigla para sistema de nomes de domínio. Como o nome sugere, é um registro que contém nomes de sites e respectivos endereços IP associados. Essa correlação favorece a transferência de dados entre computadores e permite o acesso à internet.

Um entendimento mais simplificado do DNS requer apenas uma olhada na barra de endereços de um navegador. O domínio é o nome do site (rockcontent.com, por exemplo), e o servidor de nomes armazena um conjunto deles.

Em suma: DNS nada mais é além do que uma abstração ao nível do usuário, que permite que páginas sejam encontradas na internet. Cada um deles é único para cada site.

(Video) O que é DNS? Como funciona? Domain Name System

Para que serve o DNS em sites?

Os sites da web são armazenados em máquinas especiais, os chamados servidores, por meio de serviços de hospedagem. Como já sabemos, cada servidor deve ter um único endereço que permita que as pessoas encontrem esse site e consigam acessar seus dados. Os endereços web contêm uma combinação IP e um domínio associado.

Para entender melhor esse conceito, vamos aprofundar como funciona o protocolo de comunicação da grande rede. A internet funciona com base no padrão IP, que difere de vários outros pelo uso de pacotes endereçados.

Ou seja, cada elemento em um website é enviado em um pacote e é interpretado no computador que visualiza aquelas informações. Imagens, textos e vídeos são quebrados em pacotes e enviados gradualmente.

Contudo, cada máquina na rede só se comunica com outra quando conhece o seu IP. Se o computador X deseja receber pacotes de Y, deve primeiro iniciar uma interação com Y. Isso só é feito se X souber o número IP de Y. A interação começa, então, com uma espécie de pesquisa pelo número de Y.

Quando um usuário abre o navegador e digita o endereço URL referente ao domínio de um site, ele envia uma requisição na rede para encontrar o respectivo IP do servidor que o armazena.

A solicitação é enviada ao seu provedor de acesso, e ele repassa para o DNS. Assim, o DNS funciona como algo que em computação é chamado de interface: uma espécie de tradutor que estabelece a comunicação entre duas partes.

Os humanos não trabalham com endereços IP dispostos em forma de bits, e os computadores não sabem interpretar nomes com o nosso código alfabético. Contudo, o sistema DNS entende e processa os dois tipos de informação, já que tem uma lista com esses dados e consegue permitir a interação entre esses níveis distintos de abstração.

O servidor processa isso, encontra o endereço referente àquele nome e devolve para o computador que enviou a requisição da parte do usuário. Assim, é possível estabelecer a conexão para que os pacotes sejam enviados e a pessoa consiga visualizar a estrutura do site com links, vídeos e imagens no seu navegador.

Como funciona o DNS na hospedagem?

O DNS funciona em uma infraestrutura de subsistemas, com diferentes servidores processando informações e transmitindo para outros. É como um serviço de atendimento ao cliente em que cada colaborador transfere o contato para o especializado no determinado assunto em questão.

O DNS recursivo trabalha na primeira camada, recebendo solicitações diretamente dos provedores de acesso. Ele, então, repassa essa informação para um subsistema mais específico, o Root Nameserver. Esse, por sua vez, também organiza os pedidos e transfere adiante, para o TLD Nameserver.

(Video) Como funciona o servidor DNS

O TLD Nameserver é responsável por agrupar os domínios de acordo com um termo específico que os padroniza, o sufixo: “.com” ou “.org”, por exemplo. Quando você digita “rockcontent.com”, essa requisição é direcionada para o TLD.com, que contém os nomes dessa categoria.

Então, o pedido finalmente chega ao último registro, o Nameserver autoritativo, que contém uma lista com os nomes e IPs mais específicos. É fundamental que esse caminho seja percorrido, pois as combinações de endereços na internet são extremamente numerosas, e esses servidores ajudam a catalogá-los.

Como configurar o DNS de domínio?

Quando um usuário começa um site, ele precisa contratar um sistema de hospedagem (host), que armazena os dados em um servidor, e registrar um domínio. O registro é realizado por empresas específicas que oferecem esse serviço.

Em casos que o host é diferente da companhia que provê o registro, é fundamental realizar uma configuração para conectar o domínio aos servidores DNS. Essa conexão é como um cadastro de um novo nome nas listas de nomes existentes.

Assim, o novo endereço vai passar por um processo chamado de propagação, que geralmente envolve de 24 a 72 horas, e, então, o site estará disponível para acesso online.

A propagação consiste na replicação de um novo domínio por todos os servidores DNS do mundo — o que permite que um endereço seja encontrado em qualquer local por meio da internet.

Essa definição é simples e pode ser feita por qualquer pessoa. A seguir, vamos apresentar um passo a passo.

Configuração

Inicialmente, o objetivo é localizar uma informação referente aos nameservers fornecido pela hospedagem utilizada. Geralmente, esse dado aparece no e-mail de finalização de compra de um plano e está disponível também no painel. Você deve copiar essas informações.

Então, é preciso logar no site de registros de domínios. Utilizamos como exemplo o Registro BR, que é o responsável por sites brasileiros na internet. Com o login e senha, você será capaz de acessar as informações do nome que acabou de comprar.

DNS: o que é, qual o uso e como funciona (1)
(Video) DNS BENCHMARK - CONFIGURANDO O DNS NA PRÁTICA.

Localize então o link “alterar servidores DNS”.

DNS: o que é, qual o uso e como funciona (2)

Em “editando dados”, você encontrará dois campos para “master” e “slave 1”. Nesses, você deve colar os nameservers disponibilizados pela provedora de hospedagem (a do exemplo é a HostGator). Depois, é hora de salvar os dados e esperar a propagação.

DNS: o que é, qual o uso e como funciona (3)

Mesmo que o exemplo tenha sido específico para o caso dessas duas empresas, o passo a passo é basicamente o mesmo para outras opções também.

DNS grátis vs DNS premium: qual o melhor?

Além dos sistemas de hospedagem, usuários conseguem também contratar serviços específicos para gerenciar o DNS de um site.

Então, o que é importante considerar na hora de escolher um deles?

Fatores importantes

Existem três fatores fundamentais quando falamos de servidores DNS: segurança, redundância e desempenho.

O desempenho está associado à velocidade de abertura de um site. Como já vimos ao longo deste post, o processamento do DNS interfere diretamente na agilidade de comunicação com uma página web. Esse fator é muito importante e reflete no engajamento e na experiência dos usuários.

Vale lembrar, por exemplo, que 53% das pessoas abandonam uma página se ela leva mais que 3 segundos para carregar e exibir informações, segundo o Google. De acordo com a mesma pesquisa, 67% alegam que isso é o que mais incomoda na experiência de uso.

A segurança do DNS representa a resistência diante de possíveis ataques virtuais, como o DDoS (Distributed Denial of Service). Um desses ataques pode redirecionar o usuário para um site completamente diferente, administrado por criminosos que roubam dados. Ou seja, isso pode ser usado contra a empresa que mantém aquele endereço e afetar a reputação dela.

Outro fator é a redundância, um termo muito relevante quando falamos de redes e servidores. Trata-se da capacidade de manter uma aplicação no ar continuamente. Quando um determinado servidor falha, a solução é conectar o acesso a uma máquina secundária.

(Video) Protocolo DNS - Cómo funciona - Fundamentos de Networking para redes IP

Isso evita instabilidade de um endereço e mantém o site disponível para os usuários mesmo diante de um número muito grande de acessos.

Comparação

Com esses aspectos em mente, é possível comparar o serviço de DNS gratuito comum e o premium. Geralmente, os gratuitos vêm associados a serviços de hospedagem e oferecem uma arquitetura simples para proteção da segurança, garantia de performance e redundância. Alguns até apresentam uma certa proteção contra DDoS, inclusive, mas é bem limitada.

Os serviços premium são bem mais robustos e completos, por isso, ideais para grandes empresas com negócios que não podem arriscar o funcionamento de um site. Pense em uma loja virtual, por exemplo.

Ela deve ser capaz de permanecer online o tempo todo, pois, se ficar indisponível, a empresa perde lucro e oportunidades de vendas. Além disso, o desempenho é crucial e a segurança também, já que os clientes informam dados pessoais frequentemente.

Em sistemas premium, o usuário conta com:

  • servidores secundários para redundância;
  • um dashboard para visualização de dados relevantes e para gestão do DNS;
  • relatórios;
  • autenticação em duas etapas para reforçar a proteção;
  • melhor performance e escalabilidade, pois permite milhões de consultas com a mesma estabilidade.

O servidor DNS é fundamental para o funcionamento da grande rede e está presente no nosso dia a dia, mesmo que não prestemos muita atenção.

Na configuração de um site na internet, ele é fundamental para estabelecer desempenho e confiabilidade, o que garante velocidade e impacta diretamente os resultados de uma empresa no ambiente digital.

Agora que você já sabe mais sobre o assunto, aproveite para conferir um checklist com os passos para um site perfeito.

[rock_performance]

FAQs

How does a DNS work? ›

The Internet's DNS system works much like a phone book by managing the mapping between names and numbers. DNS servers translate requests for names into IP addresses, controlling which server an end user will reach when they type a domain name into their web browser. These requests are called queries.

What is DNS Example? ›

For example, when a Web address (URL) is typed into a browser, a DNS query is made to learn an IP address of a Web server associated with that name. Using the www.example.com URL, example.com is the domain name, and www is the hostname. DNS resolution maps www.example.com into an IP address (such as 192.0. 2.1).

What is my DNS name? ›

Open your Command Prompt from the Start menu (or type “Cmd” into the search in your Windows task bar). Next, type ipconfig/all into your command prompt and press Enter. Look for the field labeled “DNS Servers.” The first address is the primary DNS server, and the next address is the secondary DNS server.

What are benefits of DNS? ›

The benefits of DNS are that domain names: can map to a new IP address if the host's IP address changes. are easier to remember than an IP address. allow organizations to use a domain name hierarchy that is independent of any IP address assignment.

What is a DNS setting? ›

The DNS (Domain Name System) server settings on your laptop, phone, or router are your gateway to the web. They convert easy-to-remember domain names into actual internet IP addresses, just like your contacts app converts names into actual phone numbers.

What is DNS server and why is it used? ›

The Domain Name System (DNS) Server is a server that is specifically used for matching website hostnames (like example.com)to their corresponding Internet Protocol or IP addresses. The DNS server contains a database of public IP addresses and their corresponding domain names.

What is DNS in mobile? ›

DNS stands for Domain Name System and serves as the “phone book” for the internet. It's responsible for translating domains (like lifewire.com) to routable IP addresses. You don't want to have to remember 151.101. 130.114 as the address for lifewire.com every time you visit.

What problem does the DNS solve? ›

DNS translates domain names to IP addresses so browsers can load Internet resources. Each device connected to the Internet has a unique IP address which other machines use to find the device. DNS servers eliminate the need for humans to memorize IP addresses such as 192.168.

How do you know if DNS is working? ›

Here's how to check DNS settings in Windows and see if your DNS is working:
  1. Open the Command Prompt.
  2. Type ipconfig /all and press Enter.
  3. Look for the DNS Servers entry to check your DNS settings and verify that they are correct. ...
  4. Type nslookup lifewire.com and press Enter.
12 Feb 2022

How do I check my DNS settings? ›

How to check your DNS settings
  1. Click on Start, select Control Panel then double click on Network Connections.
  2. Right-click on the network connection in use and select Properties.
  3. Double click on Internet Protocol (TCP/IP)
  4. Make sure “Obtain an IP address automatically” is selected.

How do I check DNS status? ›

Run ipconfig /all at a command prompt, and verify the IP address, subnet mask, and default gateway. Check whether the DNS server is authoritative for the name that is being looked up. If so, see Checking for problems with authoritative data.

Do you need a DNS? ›

The Domain Name System is an essential part of your internet communications. Upgrading to a better DNS server can make your surfing both faster and more secure, and we show you how.

Do you have to pay for DNS? ›

DNS is free; anyone can download a copy of BIND and set up a DNS server. Today, however, millions of companies pay good money for DNS hosting.

Who is the best DNS provider? ›

According to dnsperf.com, CloudFlare is the fastest DNS hosting provider in the world. They're also one of the largest DNS hosting providers with a free plan. Another thing is that CloudFlare is one of the most affordable DNS provider options on the internet, which makes it probably the most popular one as well.

What are the 3 types of DNS? ›

There are three main kinds of DNS Servers — primary servers, secondary servers, and caching servers.

How do I setup a DNS server? ›

Windows
  1. Go to the Control Panel.
  2. Click Network and Internet > Network and Sharing Center > Change adapter settings.
  3. Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. ...
  4. Select the Networking tab. ...
  5. Click Advanced and select the DNS tab. ...
  6. Click OK.
  7. Select Use the following DNS server addresses.
9 Aug 2022

What is DNS WIFI? ›

Domain Name Systems (DNS) are like the internet's phone book. They maintain a directory of domain names (like "google.com") and translate them to IP addresses. Google Nest Wifi and Google Wifi both operate as a DNS proxy.

What is a private DNS on my Android phone? ›

Google has brought DNS over TLS support to Android by introducing the Private DNS feature. It's available in Android 9 (Pie) and higher, and encrypts all DNS traffic on the phone, including from apps. The feature is enabled by default and uses a secure channel to connect to the DNS server if the server supports it.

Should I change my DNS settings? ›

If you need to circumvent geoblocking or an ISP block on a certain website, changing your DNS can help. Your ISP probably records your DNS activity; you can make your browsing more private by not using their servers.

Is it safe to change DNS? ›

Switching from your current DNS server to another one is very safe and will never harm your computer or device. However, ensure you are changing to a known and reliable server, such as Cloudflare or another third-party server that does not sell your data.

Can DNS be hacked? ›

Mitigation for name servers and resolvers

A DNS name server is a highly sensitive infrastructure which requires strong security measures, as it can be hijacked and used by hackers to mount DDoS attacks on others: Watch for resolvers on your network — unneeded DNS resolvers should be shut down.

How do I make my DNS private? ›

To turn Private DNS on or off, or change its settings:
  1. Open your phone's Settings app.
  2. Tap Network & internet. Private DNS. If you can't find it, search for "Private DNS." If you still can't find it, get help from your device manufacturer.
  3. Pick your option: Off. Automatic. Private DNS provider hostname.

How do I find my DNS server on my phone? ›

Go into Settings and under Wireless & Networks , tap on Wi-Fi. Tap and hold on your current connected Wi-Fi connection, until a pop-up window appears and select Modify Network Config. You should now be able to scroll down a list of options on your screen. Please scroll down until you see DNS 1 and DNS 2.

Should I turn off Private DNS? ›

Important: By default, your phone uses Private DNS with all networks that can use Private DNS. We recommend keeping Private DNS turned on.

Which DNS is best for Android? ›

Best DNS Servers for Android
  • Google DNS – 8.8.8.8 / 8.8.4.4 (Hostname: dns.google)
  • Cloudflare DNS – 1.1.1.1 / 1.0.0.1 (Hostname: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com)
  • Quad9 DNS – 9.9.9.9 (Hostname: dns.quad9.net)
  • Cleanbrowsing DNS – 185.228.168.9:853 (Hostname: security-filter-dns.cleanbrowsing.org)

Is DNS and VPN same? ›

When a Smart DNS is used, the DNS address provided by your ISP will be overridden with a new one. A VPN, however, will encrypt your data and online activity. While it may be slower than a DNS, the VPN will come packaged with a plethora of privacy protections.

What is DNS error mean? ›

DNS errors occur essentially because you're unable to connect to an IP address, signaling that you may have lost network or internet access. DNS stands for Domain Name System.

What does DNS failure mean? ›

(Domain Name System failure) The inability of a DNS server to convert a domain name to an IP address in a TCP/IP network. A DNS failure may occur within a company's private network or within the Internet. See DNS, DNS server and Internet domain name.

How do I know if 1.1 1.1 is working? ›

Enter https://1.1.1.1/help on the browser address bar. Wait for the page to load and run its tests. The page will present you a summary of the type of connection you have to 1.1. 1.1, as well as the Cloudflare data center you are connected to.

How do I know if my DNS is working on my router? ›

The easiest way to find out your dns server IP address is to go through the router's admin interface status page. All routers have a built-in web-based setup page that allows the user to customize settings and set view properties such as IP address and dns settings.

What is fastest DNS server? ›

Cloudflare built 1.1.1.1 to be the "internet's fastest DNS directory," and will never log your IP address, never sell your data, and never use your data to target ads.

How do I find DNS name from IP address? ›

Querying DNS

Click the Windows Start button, then "All Programs" and "Accessories." Right-click on "Command Prompt" and choose "Run as Administrator." Type "nslookup %ipaddress%" in the black box that appears on the screen, substituting %ipaddress% with the IP address for which you want to find the hostname.

What is DNS command? ›

The dns server command configures the IP address of a DNS server. The undo dns server command deletes the IP address of a DNS server. By default, no IP addresses of DNS servers are configured.

Who is DNS record? ›

A DNS record is a database record used to map a URL to an IP address. DNS records are stored in DNS servers and work to help users connect their websites to the outside world. When the URL is entered and searched in the browser, that URL is forwarded to the DNS servers and then directed to the specific Web server.

Can I use 8.8 8.8 DNS? ›

8.8. 8.8 is the primary DNS, 8.8. 4.4 is the secondary one. Google DNS service is free to use and can be used by anyone who has access to the Internet.

What is a DNS server for dummies? ›

The Domain Name System (DNS) is like a phone book, in that it is a naming system which translates human recognisable domain names into IP addresses to locate devices across the internet. It allows locations to change without affecting the end users, who still keep on using the same domain name, URLs or email addresses.

What is DHCP and DNS? ›

Domain Name System (DNS) is an Internet service that translates domain names (e.g., its.umich.edu) into IP addresses. Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) is a protocol for automatically assigning IP addresses and other configurations to devices when they connect to a network.

Do DNS servers affect gaming? ›

DNS improves the gaming experience for users via its speed and high-security nature. It improves latency and reduces ping, allowing gamers to enjoy their activities and minimize lag issues. DNS also reduces packet loss, enables wider customizability with websites, and eliminates jitter.

Does 1.1 1.1 Make your Internet faster? ›

1.1. 1.1 is a free, public DNS resolver from Cloudflare and Asia Pacific Network Information Centre (APNIC) that could make your searches faster and more secure. But the product won't work for everyone, and some have concerns about how it will use their data.

Does changing DNS increase speed? ›

Although DNS is not directly related to your Internet speed, it can influence how fast an individual webpage appears on your computer. Once a connection has been established though, it should not affect download speeds. If you want to amend your router's DNS servers however, this can help improve your overall speed.

What is fastest DNS server? ›

Cloudflare built 1.1.1.1 to be the "internet's fastest DNS directory," and will never log your IP address, never sell your data, and never use your data to target ads.

Do I need DNS? ›

The Domain Name System is an essential part of your internet communications. Upgrading to a better DNS server can make your surfing both faster and more secure, and we show you how.

How do I connect to DNS server? ›

Windows
  1. Go to the Control Panel.
  2. Click Network and Internet > Network and Sharing Center > Change adapter settings.
  3. Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. ...
  4. Select the Networking tab. ...
  5. Click Advanced and select the DNS tab. ...
  6. Click OK.
  7. Select Use the following DNS server addresses.
22 Sept 2022

What is a DNS server for WIFI? ›

The Domain Name System (DNS) Server is a server that is specifically used for matching website hostnames (like example.com)to their corresponding Internet Protocol or IP addresses. The DNS server contains a database of public IP addresses and their corresponding domain names.

Which comes first DNS or DHCP? ›

For example, after a DHCP server has assigned an IP to a requesting client, it can communicate this information to a DNS server which then automatically updates the DNS information.

What is the difference between DNS and IP address? ›

DNS translates domain names to IP addresses so browsers can load Internet resources. Each device connected to the Internet has a unique IP address which other machines use to find the device. DNS servers eliminate the need for humans to memorize IP addresses such as 192.168.

How do I locate my IP address? ›

On an Android/tablet

Go to your Wifi network settings, then select the network you're connected to. You'll find your IP address along with the other network information.

Is Google DNS safe? ›

Google Public DNS complies with Google's main privacy policy, available at our Privacy Center. Your client IP address is only logged temporarily (erased within a day or two), but information about ISPs and city/metro-level locations are kept longer for the purpose of making our service faster, better, and more secure.

What happens when u change DNS? ›

If you change your DNS manually then your domain nameservers will ping towards the wrong IP address which you have pointed manually . In this case your website may go down or stops responding.

Videos

1. O que é DNS e como ele funciona?
(Techno John)
2. ¿Cómo funcionan los Registros del DNS? ¿Por qué recomiendo usar Cloudflare? ¿Qué configuro en NIC?
(Nextstation Chile)
3. Nombre de Dominio DNS | Configuracion de Registros
(AskITBE)
4. 😱como melhorar a velocidade da internet usando DNS Android
(🔥 𝔸𝕡𝕡𝔻𝕣𝕠𝕚𝕕 👿)
5. DNS Jumper - Encontre o melhor DNS pra sua conexão
(RBtech)
6. Cómo utilizar Cloudflare como DNS 🌐
(Raiola Networks)

Top Articles

You might also like

Latest Posts

Article information

Author: Arielle Torp

Last Updated: 09/18/2022

Views: 6308

Rating: 4 / 5 (41 voted)

Reviews: 80% of readers found this page helpful

Author information

Name: Arielle Torp

Birthday: 1997-09-20

Address: 87313 Erdman Vista, North Dustinborough, WA 37563

Phone: +97216742823598

Job: Central Technology Officer

Hobby: Taekwondo, Macrame, Foreign language learning, Kite flying, Cooking, Skiing, Computer programming

Introduction: My name is Arielle Torp, I am a comfortable, kind, zealous, lovely, jolly, colorful, adventurous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.